Nefes Al, Formda Kal!

Nefes Al, Formda Kal!

Nefes Al, Formda Kal!

Egzersize daha güçlü başlamak mı istiyorsun?  O zaman işe önce akciğerlerinden başla.

Nefes Alırken Bedeninde Olanlar

Kısa bir biyoloji dersine hazır ol: Fizyoterapist Lauren Bradfield, “Oksijen akciğerlerine girdiğinde akciğer bariyerinden geçiyor ve kanına karışıyor. Kırmızı kan hücreleri, oksijeni vücudun çevredeki diğer kısımlarına (kaslar gibi) gönderiyor ve onları doldurarak kaslarının çalışmaya devam etmesini sağlıyor” diyor.

Kan hücreleri oksijenle dolarken aynı anda karbondioksit salınıyor. Bradfield, “Kanındaki karbondioksit ve oksijen seviyelerinin dengede olması gerekir” diyor.

Uzun süre egzersiz yapmadığında, her tekrarda nefes nefese kaldığını hissediyorsun, değil mi? Bradfield bunun sebebinin, vücuduna giren oksijen ve karbondioksit arasındaki dengesizlik olduğunu söylüyor. Ne kadar fitsen, “kalp debisi” denen bu denge de bir o kadar işine yarıyor. Özetle, vücudunun yakıt almayı sürdürmesi için verimli bir yolla aldığı nefesi aynı şekilde vermesi gerekiyor.

Dövüş Sporu Eğitmeni (bu alanın nefes kontrolü gerektirdiğini hatırlatalım) Langerman, “Vücuduna, vururken ya da darbe alırken nefes alıp vermeyi öğretmen önemli. Nefesini koordine edebilmen, hareket esnasında daha güçlü olmana imkân verir” diyor.

Pilates fanatikleri de sahip oldukları karın kaslarını nefes tekniklerine borçlular. Pilates Eğitmeni Marisa Smit, “Nefes, pilatesin temelini oluşturuyor. Hareketleri öğretirken nefesi kullanıyoruz ve hareketi onunla destekliyoruz” diyor.

Hangi Egzersizde Nasıl Nefes Almalısın?

KOŞU

Attığın her iki adımda nefes al ve iki adımda nefes ver. Johannesburg Üniversitesi’nden Biyokinetik ve Nefes Uzmanı Profesör Ina Shaw, “Bu koşunun ritmine göre organlarını kuşatır” diyor.

PATLAYICI HAREKETLER

Hareketin en sakin yerinde nefes al (örneğin kutunun üzerine zıplamaya hazırlanırken) ve zorlu bölümü boyunca nefes ver (zıplarken). Zorlu kısımda nefes verirsen ekstra canlılık kazanırsın.

AĞIRLIK EGZERSİZLERİ

Kaldırırken nefes ver, indirirken nefes al. Ve nefesini tutma! Kan basıncın yükseleceği için tehlikeli olabilir. 

YÜZME

Shaw, “Her kulaçta tutarlı bir nefes bul” diyor. Suyun altındaki kulacın bittiğinde nefes vermeyi dene. Bu şekilde bir sonraki nefesten önce akciğerlerini temizlemek için zaman kazanırsın.

https://www.womenshealth.com.tr/